شرکت کار در ارتفاع داها| گردشگری داها| فروشگاه لوازم کوهنوردی داها| هواشناسی

باشگاه کوهنوردی داها

راهکارهای طبیعی افزایش هموگلوبین

1396/06/12
  راهکارهای طبیعی افزایش هموگلوبین
 
هموگلوبین نوعی پروتئین موجود در گلوبول‌های قرمز خون است که به حمل ونقل اکسیژن و دی‌اکسید کربن در خون می‌پردازد و البته تمایل بیشتری به ترکیب با دی‌اکسید کربن دارد. کمبود اکسیژن بویژه در ارتفاعات یکی از مشغله‌های ذهنی تمام کوهنوردان است که عوارض و پیامدهای بعضأ جبران ناپذیری در پی دارد، در اینجا به برخی راهکارهای طبیعی افزایش هموگلوبین در خون اشاره می‌کنیم؛
 
1️⃣ مصرف غذاهای غنی و سرشار از آهن: بخش عمده‌ای از هموگلوبین از آهن تشکیل شده و مصرف مواد غنی از آهن نقش به سزایی در تولید آن دارد، منابع غذایی مناسب در این خصوص شامل جگر، گوشت قرمز، میگو، اسفناج، انواع بادام، خرما، عدس، صدف و مارچوبه می‌باشند. همچنین می‌توانید با تجویز پزشک مکمل آهن مصرف کنید.
2️⃣ مصرف ویتامین C: آهن به صورت کامل جذب نمی‌شود مگر با مصرف مقادیر کافی از ویتامین C؛ بنابراین مصرف مواد سرشار از این ویتامین بسیار حائز اهمیت است. پرتقال، لیمو، توت فرنگی، بروکلی، گریپ فروت، اسفناج و گوجه فرنگی از مواد سرشار از این ویتامین هستند. همچنین با تجویز پزشک می‌توانید از مکمل این ویتامین استفاده کنید.
3️⃣ مصرف فولیک اسید: مصرف فولیک اسید نیز باعث افزایش هموگلوبین می‌شود. سبزی‌های برگ دار، جگر، برنج، جوانه‌ها، غلات غنی شده، بادام زمینی از جمله منابع فولیک اسید هستند. مکمل فولیک اسید نیز با نظر پزشک قابل استفاده است.
4️⃣ چغندر قند: مصرف چغندر قند نیز در افزایش هموگلوبین موثر است. همچنین این ماده غذایی نقش به سزایی در تولید نیترات مورد نیاز ورزشکاران دارد.
5️⃣ سیب: مصرف سیب نیز تقش به سزایی در تولید طبیعی هموگلوبین دارد. هر رزو یک سیب با پوست مصرف کنید.
6️⃣ انار: انار دارای آهن، کبوهیدرات، فیبر، کلسیم و پروتئین است و می‌تواند به افزایش سطح هموگلوبین کمک کند.
7️⃣ گزنه: این گیاه نقش به سزایی در افزایش هموگلوبین خون دارد (این گیاه به وفور در مناطق کوهستانی کشورمان می‌روید و در دسترس است، دم کرده این گیاه بسیار خوش عطر و خوش طعم بوده و در کاهش قند خون نیز موثر است.)
8️⃣ خودداری از مصرف موادی که از جذب آهن جلوگیری می‌کنند؛ اگر هموگلوبین خون شما پائین است باید در مصرف موادی همچون قهوه، چای، آبجو، غذاهای مملو از کلسیم و کولا (نوشیدنی‌های گازدار) تجدید نظر کنید.
9️⃣ ورزش روزانه: حتما در برنامه روزانه خود زمان مناسبی را به ورزش اختصاص دهید.