شرکت کار در ارتفاع داها| گردشگری داها|

باشگاه کوهنوردی داها

تاریخچه هشت فرود در ایران

تاریخچه هشت فرود در ایران
این وسیله که نام فرانسوی آن آپسل اشتق می باشد به عنوان اولین هشت فرودی است که توسط استاد علی طاهری در شهریور ماه سال 1359شمسی برابر با 1980میلادی از اتریش وارد ایران گردید .
استاد این وسیله را برای اولین بار در دستان کلوس فیت راهنما و مدرس مدرسه بین المللی اینسبورگ اتریش در صعود دیواره .......منطقه دولومیت های ایتالیا که با ایشاَن هم طناب بود،دید .
کاربردش توسط ایشان برایش جالب بود و تا آن تاریخ ندیده بود .
استاد در خاتمه دوره از ایشان اطلاعاتی در خصوص این ابزار پرسو جو کرد .که به نقل از ایشان این وسیله در سال 1979میلادی برابر با1358شمسی تولید و در شامونی فرانسه توسط کوه نوردان و صاحب نظران مورد تست واقع گردیده وبعد از تایید در سال 1980میلادی به تولید انبوه رسید. این راهنمای اتریشی هشت فرود شخصی خود را به استاد هدیه نمود و استاد آن را با خود به ایران آورد . تا سه سال بعد نیز نمونه آن را در ایران ندید در 25تیر ماه 1363همایشی 8روزه تحت عنوان تدوین نظام آموزشی نوین که از سوی فدراسیون کوه نوردی در قرارگاه رود بارک ،کلاردشت برگزار گردید که در آن جلسه صاحب نظران و مربیان کشور حضور داشتند ،استاد این وسیله وکاربرد آن را در این همایش ارائه نمودند . اولین تولید جهانی آن با نام آپسل اشتق با مشخصات کد شده والس walesوکلوگ clog با مقا ومت 4000کیلو  (4تن ) و پرس تزریقی وارد بازار گردید تا حدود 20سال پس از تولید با همان شکل و اندازه بود وبعد از آن انواع وبا اشکال مختلف وارد بازار شد و تا سال جاری سیستم پیچشی خود را حفظ کرده است . این ابزار تا دو دهه قبل نیز کاربردی ترین ابزار در فرود بود . هشت فرودین که اولین بار توسط استاد وارد ایران شد در حال حاظر کاملا سالم و در کلیه تلاشهای سنگ نوردی و...به همراه ایشان بوده . حال به منظور حفاظت دائمی آن به عنوان اولین هشت فرود ورودی به ایران در کلکسیون شخصی استاد علی طاهری نگهداری می شود . لازم به ذکر است که این هشت از آلیاژی بسیار سخت برخوردار بوده و درشهر استاد در  کارخانه ماشین سازی اراک تحت تست سختی،پیچش،کشش وخمش قرار گرفته وچند نمونه با آلیاژی ریختگی تولید گردیدوبر خلاف هشت های فعلی به سختی دچار سایش وفرسودگی قرار می گیرد.
 
به دلیل استفاده دره نوردان از هشت فرود این ابزار در طول زمان دست خوش تغییرات زیادی شده است. 
در ابتدا با شکل ساده ی دو حلقه بسته روی هم طراحی شد با مقاومت 4تن سال 1359
 
 
 
در سال بعد از آلیاژ الومینیوم با کد 70.75 مقاومت کمتر و سبکتر و کوچکتر  22knوبا همان ظاهرو مقاومت بیشترکم کم در بین دره نوردان این ابزار محبوب شد و معایبش اشکارشد. 
دو مشکل اساسی 
1.پیچش زیاد در طناب که باعث افزایش طول طناب در مدت زمان می شود 
2.گرم شدن ابزار براثر اصطکاک زیاد 
 
چند  سال بعد از آلیاژ الومینیوم با کد 70.75 مقاومت 23knوگاه تا 36kn
به دلیل پیچیدگی زیاد در طول طناب ظاهرهشت به اشکال مختلف شکل گرفت دراین میان هشت مربع ساختار خوبی ارائه داد .
برای رفع نقص به ابزار گیره پلاستیکی نسوزی اضافه شد که دراثر گرم شدن ابزاراستفاده شود.
 
مشکل اساسی این بود که دره نوردان نیاز به اصطکاک کمتر داشتن و روش انداختن طناب در ابزار را تغییر دادند (ورود به حلقه بالاو انداختن طناب در کارابین )و به دلیل اینکه در خارج از کشور بیشتر فرود راپل مرسوم است مسلما قفل ابزار برای فرد فرود رونده دشوار بود .شرکت های سازنده به ابزار گوشه هایی اضافه کردند تا سیستم قفل و اصطکاک احیا شود .
 
دره نوردان شاکی از خروج ابزار در هنگام آزاد سازی طناب از کارابین بودند و مشاهده می شد که ابزار هم زمان با خروج طناب خارج می شد پس سوراخ کوچک هشت  کوچک تر شد و در بعضی از شرکت های سازنده کارابین های مخصوص همراه ابزار ارائه داده شد و گاه اورینگ یا قطعه پلاستیکی مانع از خروج ابزار از کارابین میشد 
در سال2014سیستم ابزار ها در دره نوردی انقلابی داشت و با وجود کارگاه های پاک ،مانند ددمن و ....
ابزارها ی فرود از سیستم پیچشی به خطی و گاه ترکیبی وجامپینگ تبدیل شد ابزار های خطی که حالا پیشتاز این عرصه هستند هر روزه دست خوش تغییرات زیادی می شوند که در ایران Kong_Hydrobotخود نمایی میکند و لذت فرود را دو چندان میکند. به نمونه هایی از این ابزار ها در ایران میپردازیم .   
    گردآورنده: علی #گماسایی